Små enkla snabblån - när det behövs

Ny kund? Ansök om ett snabblån på 25000 kr idag!

Ansök om ditt lan

Påminnelse

Allt om påminnelse

Har du skickat ut en faktura men inte fått in betalningen fast att förfallodatumet passerat? Då är det hög tid att skicka en påminnelse till kunden.

När man ska skicka en påminnelse måste man hålla sig till vissa regler. En påminnelse ska innehålla ett visst antal uppgifter. På påminnelsen ska det stå angivet att den ursprungliga fakturan har förfallit, det vill säga att sista datumet för betalning har passerat, och att inbetalning inte inkommit till kontot. Som företag använder man sig av en påminnelse för att kunden ska vilja betala fakturan snabbare och inte behöva ligga ute med dyra räntekostnader. En påminnelse bör skickas ut ungefär en vecka efter det angivna förfallodatumet. Ibland kan det uppstå problem med överföring mellan olika bankkonton och inbetalningen kanske inte har hunnit registrerats fast att den faktiskt utförts. Som företag vill man inte att kunden ska bli skrämd av en påminnelse utan bara bli mer benägen att betala sin skuld.

Högst två påminnelser

Det kan kännas jobbigt att skicka ut påminnelser men det är ett måste för att få in de fordringar man har beviljat. Märker en kund att det inte kommer en påminnelse när denne missat att betala en faktura kan han eller hon tro att det går att komma undan med ett vårdslöst beteende. Ofta skickar man först ut en påminnelse och sedan ytterligare en om kunden inte svarar på den första. I den allra första påminnelsen bör man hålla en neutral men vänlig ton. Man ber kunden betala fakturan men är noga med att poängtera att om kunden har betalat någon dag tidigare kan denne bortse från påminnelsen. Går det ännu en vecka efter att första påminnelsen skickades ut och ingen inbetalning är synlig på kontot bör man skicka en andra påminnelse. I denna påminnelse får man lov att använda ett lite hårdare språk för att markera att om inbetalningen inte görs så kan det leda till rättsliga åtgärder. Svarar inte kunden på påminnelserna måste man ta ärendet vidare till ett inkassoföretag, som i sin tur försöker att driva in skulden i företaget ställe.


Tillbaka

Det här är en högkostnadskredit

Om du inte kan betala tillbaka hela skulden riskerar du en betalnings­anmärkning. För stöd, vänd dig till budget- och skuld­rådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på hallåkonsument.se

Kreditlimiten är . Kreditavtalet löper tills vidare. Minsta belopp att betala per månad är 0 kr, 0 % av den totala kreditlimiten. Se detaljerad återbetalningsplan


Exempel (beräknat 2023-04-01): Beräknad med antagandet att kredit­limiten är 10 000 kr och att krediten lämnas för en ettårsperiod och slutbetalas genom 12 åter­betalningar med lika stora månadsbetalningar är den effektiva räntan 65,83 % och krediträntan, som är rörlig, f.n. 39 %, per år. Månads­kostnaden är 1 095 kr och totalt att betala tillbaka blir 12 979 kr inkl. avgifter.

Det här är en högkostnadskredit

Om du inte kan betala tillbaka hela skulden riskerar du en betalnings­anmärkning. För stöd, vänd dig till budget- och skuld­rådgivningen i din kommun. Kontakt­uppgifter finns på hallåkonsument.se