Påminnelseavgift
Rätten att ta ut påminnelseavgift
Som företagare hanterar man massor med fakturor och in- och utbetalningar. Ibland händer det att kunder inte betalar sina fakturor i tid och man måste påminna dem. Detta görs oftast genom en betalningspåminnelse i form av ett brev där kunden uppmanas betala fakturan omgående.
Man skickar oftast ut upp mot två betalningspåminnelser för att driva på kunden att göra rätt för sig. Har förfallodatumet för fakturan passerat och ingen inbetalning finns registrerad på kontot kan man vara säker på att något är galet. Kunden kan förvisso bara vara glömsk m en med dagens internetbanker är det inte många misstag som begås. Som företag kan man skicka ut en betalningspåminnelse där man i vänlig ton ber kunden sätta in pengarna denne är skyldig. Enligt lag kan företag som skickar ut denna typ av påminnelser ta ut en avgift när detta görs. Det som krävs för att få ta ut en påminnelseavgift är att detta är avtalat sedan innan. I ett företags allmänna villkor eller i det specifika avtal som gjorts mellan kund och företag ska det stå angivet att en påminnelseavgift kommer att tas ut om så krävs.
Upplys kunden om påminnelseavgiften
En påminnelseavgift får högst vara femtio kronor. Som fordringsägare får man bara kräva sin kund på en påminnelseavgift en enda gång. Kunden måste innan denne mottagit fakturan rörande köpet ha godkänt företagets allmänna villkor eller liknande där han eller hon också accepterade påminnelseavgiften. Det går alltså inte att enbart specificera på företagets fakturor att en påminnelseavgift kommer att tas ut ifall inbetalningen uteblir. Detta eftersom en faktura inte automatiskt är lika med ett avtal, det är mer av ett kvitto på vad kunden åtagit sig att betala. Det går bra att ange informationen om påminnelseavgiften och rätten att ta ut denna vid försena inbetalningar antingen i de inledande förhandlingarna med kunden, i den offert som skickas ut, eller i det kundavtal som ingås hänvisa till företagets allmänna villkor.
Tillbaka
